Openingstijden

Maandag en dinsdag zijn wij gesloten. In april zijn wij op de vrijdagen, zaterdagen en zondagen geopend. Op de overige dagen zijn we wel telefonisch bereikbaar en zullen de mails beantwoord worden.

Vanaf 28 maart springen we van woensdag t/m zondag. Op maandag en dinsdag zijn we wel telefonisch bereikbaar.

Ons springseizoen loopt in 2024 van 28 maart t/m eind oktober.

APRIL

In april zijn dit onze openingstijden:

Maandag:
Dinsdag: 
Woensdag: 
Donderdag:
Vrijdag:
Zaterdag:
Zondag:

Gesloten
Gesloten
09:00 – 18:00
09:00 – 18:00
09:00 – 18:00
09:00 – 18:00
09:00 – 18:00

mei t/m oktober

Van mei t/m oktober zijn dit onze openingstijden:

Maandag:
Dinsdag: 
Woensdag: 
Donderdag:
Vrijdag:
Zaterdag:
Zondag:

Gesloten
Gesloten
09:00 – 18:00
09:00 – 18:00
09:00 – 18:00
09:00 – 18:00
09:00 – 18:00

Kom eens kijken!

We vinden het altijd leuk als mensen komen kijken bij het springen. Of je overweegt om zelf ooit de sprong te wagen of omdat je het leuk vindt om de parachutisten aan het werk te zien. Je bent altijd van harte welkom om bij ons langs te komen, er is (bijna) altijd genoeg te zien!

En mocht je jezelf nu ter plekke overtuigen om ook te gaan springen; afhankelijk van de drukte en het weer kan dat bijna altijd!

Adres- en bedrijfsgegevens

adres gegevens

Paracentrum Zeeland BV
Calandweg 44
4341 RA Arnemuiden

Tel.: +31 (0) 113-612910
info@skydive-zeeland.nl 

Bedrijfs gegevens

Rabobank 33.25.03.127
IBAN: NL50RABO0332503127
Swift/Bic: RABO NL 2 U

KvK Alkmaar: 22041973
BTW: 810468761B04

routebeschrijving

vanuit rotterdam

Neem de A16 richting Dordrecht, Breda. Na de Moerdijkbrug neem je afslag A17 voor de richting Roosendaal, Bergen op Zoom.

Bij Bergen op Zoom volg je de A58 richting Goes, Middelburg en Vlissingen. Neem de afslag Heinkenszand (afslag 36).

Vanaf hier volg je de borden Vliegveld Midden Zeeland.

vanuit Antwerpen-België

Neem de A12 richting Bergen op Zoom. Volg dan de A58 richting Goes, Middelburg en Vlissingen.

Neem de afslag Heinkenszand (afslag 36). Vanaf hier volg je de borden Vliegveld Midden Zeeland.

vanuit België-Terneuzen via de Westerscheldetunnel

Zodra je de Westerscheldetunnel uitrijdt ga je de eerst volgende verkeerslichten naar rechts richting Goes/Bergen op Zoom.

Het volgende kruispunt met verkeerslichten ga je linksaf richting Lewedorp. In Lewedorp (groot kruispunt) ga je rechtsaf en vanaf hier volg je de borden Vliegveld Midden Zeeland.

westerscheldetunnel.nl
vanuit  Tilburg

Neem de A58 richting Breda. Hierna volg je de A16 richting Rotterdam en neem je de afslag N58 richting Roosendaal.

De N58 verandert in de A58. Deze richting Goes, Middelburg en Vlissingen blijven volgen. Neem de afslag Heinkenszand (afslag 36). Vanaf hier volg je de borden Vliegveld Midden Zeeland.

spring jij met ons mee vanaf 9000 ft ?

Contactformulier

Stuur ons een bericht

Je kunt ons een bericht sturen door het contactformulier in te vullen.

Houd er rekening mee dat we soms veel emails krijgen en we er even over kunnen doen om te antwoorden. Op de maandagen en dinsdagen zijn we bijvoorbeeld gesloten.

We proberen elke vraag binnen 3 werkdagen te beantwoorden.

Antwoorden op de meest voorkomende vragen kun je onder aan deze pagina vinden of op de speciale veel gestelde vragen pagina. 

veel gestelde vragen














    Veel gestelde vragen

    Bijna iedereen heeft wel wat vragen voordat er zomaar uit een vliegtuig gesprongen wordt. Het zijn bijna wel altijd dezelfde vragen. Voor je gemak vind je de antwoorden op die vragen hier onder of (nog veel meer vragen en antwoorden) op de ‘veel gestelde vragen pagina‘.

    Algemeen

    Dit is een vraag die moeilijk te beantwoorden is. Precies het weer voorspellen is helaas nog niet heel goed mogelijk. Vooral een paar dagen van te voren niet.

    We hebben wel vaak een goed idee wat het weer gaat doen. Daarvoor maken wij gebruik van dezelfde bronnen als mensen die niet springen of vliegen.

    Het is raadzaam om voor vertrek van huis te bellen om te informeren naar de verwachtingen. Dan proberen wij in te schatten of wij denken te kunnen springen.

    Natuurlijk proberen wij een zo goed mogelijke inschatting te maken zodat je niet voor niets gaat rijden.

    Hieronder enkele links naar website die wij gebruiken. Als je ons belt met de vraag hoe het weer zal zijn dan kijken we zelf ook naar deze websites.

     

    Windfinder.com Buienradar.nl Yr.no

    Te veel wind, regen of lage dikke bewolking zijn weertypes die het springen belemmeren.

    Mocht je twijfelen of het weer goed genoeg is om een Tandem Skydive te maken, neem dan contact met ons op voordat je van huis wilt vertrekken.

    Wij hebben een simpele clubbar waar een blikje fris of zakje chips besteld kan worden.

    100 meter verderop staat het nieuwe Vliegveld Restaurant Midden Zeeland met lunch/diner - mogelijkheden en groot terras met uitzicht op het vliegveld.

    Ja dat mag zeker, dit is erg interessant om te zien. Alle parachutes worden na de sprong door een vouwer weer terug in de “container” gevouwen.

    Dit is een precies werkje dus wij vragen onze gasten om niet over de mat te lopen waar de parachutes gevouwen worden en ook de parachutes niet aan te raken.

    In ons vliegtuig passen 15 passagiers. Een tandempassagier is uiteraard altijd samen met een tandeminstructeur dus die gaan per twee in het toestel.

    Hoeveel tandems er per vlucht omhoog gaan is afhankelijk van het aantal instructeurs, wat weer afhankelijk is van de drukte van de dag.

    De lege plekjes kunnen altijd worden opgevuld met sportspringers; losse springers die hun springbrevet gehaald hebben en solo springen.

    Alle tijden van het jaar hebben zijn voordelen, er is niet echt een periode wanneer het springen beter is. Een sprong is een elke keer een onvergetelijke ervaring, mede door de verschillende luchten.

    Zo kun je springen met een strak blauwe lucht midden in de zomer, of met -10 boven een sneeuwwit landschap. Dan weer zie je grote wolken boven de zee, een zonsondergang of een heel dun laagje sluierbewolking. Elke keer weer helemaal anders.

    In de zomer met een lekkere temperatuur is het uiteraard wat aangenamer.

    Personen die zwaarder dan 105 kilo zijn maar niet zwaarder dan 110 kilo, kunnen soms toch springen.

    Dit kan echter niet altijd. De omstandigheden moeten dan wel optimaal zijn en je lichaam moet ook aan een aantal voorwaarden voldoen:

    • De springer moet genoeg spieren in zijn of haar benen hebben. Bij mensen met grote bovenbenen met weinig spieren kan het harnas erg oncomfortabel zitten wanneer je onder de parachute vliegt.
    • De Tandempassagier moet voor het landen 10 seconden zijn of haar benen op kunnen tillen tot een hoek van 90 graden.
    • Op de dag van de sprong moet er een instructeur  aanwezig zijn die de extra fysieke belasting aan wil en kan.

    Je kunt als je denkt aan bovenstaande fysieke eisen te voldoen dus contact met ons opnemen. Na overleg kun je dan een sprong reserveren.

    Dat verschilt per dag, in het hoogseizoen maken wij soms meer dan 30 sprongen. Op hele rustige dagen maar een paar.

    Dat kan zeker.. maar wel op eigen risico. Als we in het vliegtuig zitten krijg je van je instructeur een springbril. Als je lenzen draagt dan blijven die in principe zitten. 
    Voor brildragers hebben we grotere springbrillen; die passen over je bril heen.

    Het kan in wel voorkomen dat de springbril losraakt; in dat geval ben je een bril of contactlenzen  hoogstwaarschijnlijk kwijt. 

    In de praktijk komt het zelden voor dat iemand een bril of lens verliest maar we kunnen het helaas niet garanderen.

    Hoogtevrees is voor veel mensen een reden om niet te maar springen, maar dat gaat gelukkig niet op!

    Tijdens de vlucht en sprong ben je zo hoog in de lucht en heb je geen vaste punten waaraan je kunt refereren hoe hoog je zit. In een lijnvlucht heb je hier ook geen last van.

    Dus een tandemsprong is een perfecte manier om iets hoogs in de lucht te doen zonder last te hebben van je hoogtevrees.

    Nee, voor een Tandemsprong is dat niet nodig in Nederland.

    Wanneer je zelf wilt leren springen heb je voor de cursus wel een medische verklaring nodig.

    Een Tandemsprong is relatief ongevaarlijk. De autorit naar het vliegveld is vele malen gevaarlijker.

    Skydive Zeeland is aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL).

    Al onze instructeurs beschikken over bevoegdheden en diploma's die door de KNVvL zijn afgegeven.

    Honden zijn welkom op ons terrein. Wel lopen er vaak andere viervoeters rond.

    Een paar voor de hand liggende huisregels:

    • De hond moet altijd aangelijnd zijn, geen uitzonderingen.
    • De hond moet altijd onder begeleiding van zijn van een baasje, iemand moet de riem altijd vasthouden.
    • Ongelukjes moet je zelf opruimen.

    Locatie

    Skydive Zeeland BV
    Calandweg 44
    4341RA Arnemuiden

    Tel: +31 (0) 113-612910

    info@skydive-zeeland.nl

    De trein komt om het half uur aan in Arnemuiden, dan is het wel nog 10 km naar het vliegveld. Er is geen openbaar vervoer vanaf het station naar het vliegveld.

    Op doordeweekse dagen hebben wij soms de tijd om je op te halen van het station, overleg dit wel altijd op voorhand.

    Op het vliegveld Midden Zeeland is veel bedrijvigheid. Zo kun je zweefvliegen, rondvluchten maken, vliegles nemen of op het terras zitten van Restaurant Midden Zeeland.

    Vliegveld Midden Zeeland organiseert in de zomer evenementen zoals Wings to Victory, Vliegshow en Fly Inns.

    Kijk op de website van VVV Zeeland voor meer informatie.

    vvvzeeland.nl

    Tandem sprong

    Dat is afhankelijk van het aantal instructeurs dat we die dag hebben, maar over het algemeen is het zeker mogelijk. Als je niet bij elkaar in de vlucht zit dan proberen wij de vluchten zo dicht mogelijk in de buurt van elkaar te plannen.

    In Nederland is er geen minimumleeftijd voor het maken van een Tandemsprong. Wel hanteren we de volgende vragen om vast te stellen of we met iemand kunnen- en willen springen:

    Voor de minimale leeftijd:

    • Past de springer goed in het kinderharnas
    • Weet de springer wat een Tandemsprong precies is?
    • Wil de springer zelf écht springen?
    • Is een ouder of voogd aanwezig om de eigen risico verklaring te ondertekenen? *

    Je kunt er vanuit gaan dat je ongeveer zes jaar oud moet zijn om te kunnen springen.

     

    Voor de maximale leeftijd:

    • Kan de springer zijn/haar benen goed omhoog houden voor de landing?
    • Kan de springer tegen een stootje?
    • Wij zijn geen medici dus vragen over lichamelijke beperkingen zullen door een arts beantwoord moeten worden.

    * Als je minderjarig bent heb je van één van je ouders of voogd toestemming nodig. Zij moeten voor jou de eigenrisico verklaring tekenen. Indien je ouders niet aanwezig zijn hebben wij een duidelijk ondertekende brief nodig, een voorbeeld vindt je hieronder.

    toestemming formulier minderjarigen

    Nee, je hoeft niet eerst een opleiding of cursus te volgen voor een Tandemsprong (dit is alleen nodig voor opleiding sprongen). 

    Je krijgt van ons een korte instructie zodat je goed begrijpt wat we tijdens de vlucht en sprong van je verwachten

    Als je 18 jaar of ouder bent: helemaal niets (behalve misschien familie, vrienden, een goed humeur en mooi weer).
    Als je minderjarig bent heb je van één van je ouders of voogd toestemming nodig. Zij moeten voor jou de eigenrisico verklaring tekenen. Indien je ouders niet aanwezig zijn hebben wij een duidelijk ondertekende brief nodig, een voorbeeld vindt je hier.

    toestemming formulier minderjarigen

    Bij een Tandemsprong verlaat je het vliegtuig als het zich op circa 9000 voet hoogte bevindt. Dat komt overeen met 3 kilometer!

    De waardevolle spullen kun je bij de mensen laten die met je mee zijn gekomen of indien je alleen bent gekomen kunnen ze bij ons op het kantoor bij het manifest.

    Ja dat is geen enkel probleem. Al komt het af en toe wel eens voor dat mensen tijdens de vrije val ervaren dat ademen wat moeilijker gaat. Dit komt vaak door de spanning.

    De lucht is op hoogte enkele graden kouder dan op de grond. In het vliegtuig is het lekker warm dus kleed je niet te dik. Als de deur eenmaal open is heb je het drukker met andere dingen dan de temperatuur.

    In de vrije val is je val snelheid ongeveer 180 km/uur. 

    Wil je meer weten over de natuurkunde die er bij een parachutesprong komt kijken? Bekijk dan dit Youtube filmpje waar alles goed in wordt uitgelegd.

     

    Het duurt ongeveer 20 minuten om de hoogte van 9000 voet te bereiken. Tijd genoeg om van het waanzinnige uitzicht boven Zeeland te genieten.

    De vrije val duurt ongeveer 30 seconden vanaf 9000 voet.

    Nadat de parachute is geopend vlieg je in 4 à 5 minuten naar het landingsterrein.

    Nee. Dit lijkt soms zo vanaf de grond doordat we een vertekend beeld hebben vanaf de grond. In werkelijkheid gaat de tandem nog steeds met zo'n 15km/uur naar beneden.

    In overleg met de instructeur is het soms mogelijk de parachute zelf te besturen.

    De parachute wordt bij de landing afgeremd waardoor de landing erg zacht is.

    Voordat een springer met passagiers mag springen moeten zijn minimaal 1000 sprongen hebben gemaakt. Ook hebben zij voor de Tandemopleiding moeten werken als Hulp Instructeur. Dit zijn pittige opleidingen.

    Het aantal sprongen van de Tandemmasters van Skydive Zeeland varieert tussen de 5.000 en 20.000 sprongen.

    Kleding waarin je je normaal kunt bewegen is prima. Jurken en rokken zijn wel iets minder praktisch. Je krijgt van ons namelijk een springoverall die je over je kleren heen aan trekt.

    Datzelfde geldt ook voor je schoeisel. Schoenen waar je normaal in kunt bewegen zijn goed. Hakken, sandalen of slippers zijn minder geschikt. Sportieve schoenen met een platte zool zijn prima.

    Ons landingsterrein ligt ten zuid oosten van de landingsbaan, dit is net naast het vliegveld zodat wij het overige vliegverkeer niet in de weg zitten.

    Je vrienden en familie kunnen vanaf het terrein (waar je vertrekt) de sprong en landing zien.

    Je wordt vervolgens met een busje in een paar minuten teruggebracht waarna je ze in geuren en kleuren over de sprong kan vertellen!